لغات زبان انگلیسی


بسیاری از افراد، نسبت به یادگیری لغات زبان انگلیسی نوعی حس ترس و وحشت دارند، زیرا تصور می‌کنند که این کار، صرفا مستلزم حفظ کردن است. خوشبختانه، راه­های مختلفی وجود دارد که می­تواند در تثبیت لغات جدید در ذهن موثر باشد. در این مطلب سعی می‌کنیم به مهمترین روش‌ها و نکات یادگیری لغات انگلیسی اشاره کنیم. اما پیش از هر چیز، فراموش نکنید که این شما هستید که باید کشف کنید کدام یک از این روش‌ها در مورد شما بهتر جواب می دهد. روش مناسب برای شما می‌تواند به شخصیت و عادت‌های شما بستگی داشته باشد.

همچنین، می‌توانید روش‌های مختلف را امتحان کرده، و به مرور زمان، روش مناسب خود را پیدا کنید. لازم نیست تنها یکی از این روشها را انتخاب کنید، و یا در هر زمان، فقط یک روش‌ را به کار ببرید. چه بسا ترکیبی روش­های گوناگون، برای شما موثرتر باشد.

در نهایت، باید یادآوری کنیم که با توجه به ارتباط بین مهارت­های زبانی، بسیاری از روش­های زیر نه تنها واژگان، بلکه مهارت­های دیگر را نیز، در شما تقویت خواهند نمود.

 

روش­های یادگیری لغات زبان انگلیسی

 

۱- تهیه لیست

یکی از روش‌های کلاسیک و مفید برای فراگیری لغات زبان انگلیسی این است که لیستی از واژگان انگلیسی که قصد فراگیری آنها را تهیه کنید. تفاوت لیست با ابزارهای دیگری مثل فلش‌کارت این است که لیست تمامی‌کلماتی را که می­خواهید یاد بگیرید، به صورت یکجا ارائه می­دهد (و نه مثلا به صورت کارت‌های جداگانه). البته این روش، نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد:

 

نقاط قوت:

·       بزرگترین نقطه قوت لیست این است که اضافه کردن کلمات جدید به آن، آسان است. مثلا اگر به واژه‌ای برخورد کنید که معنای آن را نمی­دانید (مثلاً در یک رستوران)، می‌توانید آن را به آسانی، به لیست خود اضافه کنید.

·       می‌توانید لیست خود را به عنوان پایه‌ای برای دیگر شیوه‌های حفظ لغات زبان انگلیسی به کار ببرید. لیست‌ها منابع بسیار مفیدی برای شناسایی واژه‌هایی هستند که می‌توانید آنها را بعدا در فلش‌کارت‌ها و یا کوئیزها به کار ببرید.

·       لیست کم­حجم­تر از فلش‌کارت است. با استفاده از لیست، می‌توانید تعداد زیادی کلمه را بر روی یک صفحه داشته باشید که در مقایسه با ده‌ها فلش‌کارت، جای کمتری می‌گیرد.

·       تهیه لیست آسان است؛ تمام آنچه باید انجام دهید این است که هر کلمه را همراه با معنی­اش بنویسید، و اشاره کنید که به کدام یک از اجزای کلام تعلق دارد (مثلاً اسم، فعل، صفت، قید، ضمیر و ...).

 

نقاط ضعف:

·       کار با لیست ممکن است خسته­کننده باشد. برخلاف فلش‌کارت که روشی بسیار تعاملی است، لیست منبعی ایستا است که ویژگی‌های ترغیب­کننده کمی‌دارد.

·       انتخاب تصادفی واژگان با روش لیست، سخت است. در صورتی که ترتیب یادگیری کلمات را دائماً تغییر دهید، آنها را سریعتر فرا خواهید گرفت. اما تغییر دادن ترتیب کلمات در لیست‌ها سخت است، و نمی‌توانید همچون فلش‌کارت، ترتیب آنها را به سادگی عوض کنید.

 

نحوه کاربرد موثر این روش:

برای این کار، باید دفترچه‌ای داشته باشید که حمل آن آسان باشد، و بتوانید آن را با خود به همه جا ببرید. سعی کنید دفترچه خود را تا حد امکان، مرتب نگه دارید.

واژه‌های انگلیسی را در سمت چپ صفحه از بالا به پایین بنویسید. می‌توانید آنها را شماره­گذاری کنید، و با علائمی مثل n (اسم)، v (فعل)، adj (صفت)، adv (قید)، pro (ضمیر) و ... نشان دهید که به کدام یک از اجزای کلام تعلق دارند.

سپس در سمت راست صفحه، معنی هر کلمه را (به زبان خود یا به شکل مترادف انگلیسی) بنویسید؛ به صورتی که هر واژه با معنای خود، بر روی یک خط افقی قرار داشته باشد. مثل شکل زیر:


 لغات زبان انگلیسی

هنگامی‌که می‌خواهید مطالعه کلمات لیست را آغاز کنید، تکه‌ای کاغذ یا دستتان را بر روی معنای کلمه در سمت راست بگذارید. سپس، در حالی­که هر یک از کلمات لیست را خوانده و معنای آن را می‌گویید، از بالا به پایین لیست حرکت کنید. حتماً پیش از گفتن معنای هر کلمه، آن کلمه را با صدای بلند به انگلیسی تلفظ کنید.

 لغات زبان انگلیسی

بعد از گفتن معنای هر کلمه، کاغذ را پایین­تر حرکت داده، و معنی را چک کنید.

در حالی که با لیست کار می‌کنید، کلمه‌هایی را که در به یادآوردن معنای آنها مشکل دارید، علامت­گذاری کنید. با این کار، بلافاصله خواهید دید که برای کدام واژه‌ها باید بیشتر زمان بگذارید.

 

در کنار روش اصلی، از این دو روش استفاده کنید:

·       لیست خود را در جهت معکوس و از پایین به بالا مرور کنید. این کار، مانع از آن می‌شود که شما واژگان را تنها در یک ترتیب خاص، حفظ کرده باشید.

·       روی کلمات انگلیسی در سمت چپ را بپوشانید، و در عوض، معنای واژه را به زبان خود بخوانید، و آن را به انگلیسی ترجمه کنید. این شکل از مطالعه، سبب تقویت مهارت شما در پیدا کردن معادل انگلیسی می‌شود. 

·       همچنین، برای پربارتر شدن لیست، توصیه می‌کنیم که در کنار شکل اصلی واژه، اشکال مختلف آن را نیز، بنویسید. مثلا هنگامی‌که واژه fish را می نویسید، به دیگر ترکیبات آن مثل  fishing  نیز، اشاره کنید. همچنینT در صورت امکان، مثالی از کاربرد آن واژه را در قالب جمله، ذکر کنید.

·       بین کلمات لیست، فاصله مناسب در نظر بگیرید تا در صورت لزوم، بعدا بتوانید نکاتی را به آن بیفزایید.

 

 

2- توجه به Context (پیش‌زمینه متنی)

اگر واژه‌های زیادی را حفظ کرده باشید ولی ندانید که چگونه و کجا از آنها استفاده کنید، در حقیقت، هنوز آنها را به خوبی فرانگرفته‌اید. اینجاست که context (پیش‌زمینه یا بافت متنی) که کلمه در آن قرار دارد، اهمیت پیدا می‌کند. این بافت متنی به شما در فهمیدن یا حدس زدن معنای کلمات کمک می‌کند. مثلاً در جمله "This soup is horrible! it tastes so bitter."، ممکن است معنای واژه bitter (تلخ) را ندانید، ولی حداقل با توجه به کلمات دیگر، می‌توانید حدس بزنید که معنی آن چیزی نزدیک به "بد" یا "بدمزه" است.

بنابراین، یک ایده خوب برای یادگیری سریع­تر لغات انگلیسی این است که واژه‌ها را در یک پیش‌زمینه یا بافت متنی قرار دهید، و سعی کنید در هنگام نوشتن لغات در لیست، فلش‌کارت، و غیره، یک مثال نیز از کاربرد هر واژه در جمله ارائه دهید، تا هم شیوه کاربرد واقعی آنها را یاد بگیرید، و هم کلمات را بهتر به خاطر آورید. پس فراموش نکنید که همیشه هر کلمه را با مثال آن یاد بگیرید.

 

3- کاربرد لغات زبان انگلیسی جدید در مکالمه

با آنکه بسیاری از روش­ها برای حفظ واژگان انگلیسی مفید هستند، اما لغاتی که فرا گرفته‌اید، تنها در صورتی در ذهن شما تثبیت خواهد شد که آنها را به کار ببرید. احتمال زیادی وجود دارد که کلمه‌هایی که یاد گرفته‌اید، به آسانی فراموش شود، مخصوصاً کلماتی که در مورد نحوه کاربرد آنها مطمئن نیستید. بنابراین سعی کنید واژگان جدید را در طول هفته در مکالمه به کار برید. هر چه بیشتر این کلمات را به کار ببرید، بهتر آنها را به خاطر خواهید آورد.

اما روش مکالمه نیز نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد:

 

نقاط قوت:

·       نحوه کاربرد و تلفظ لغاتی را که مطالعه کرده‌اید، با سرعت بیشتری فرا خواهید گرفت. با آن که همیشه باید به خاطر داشته باشید که وقتی واژه‌ای را برای اولین بار یاد می­گیرید، آن را با صدای بلند تلفظ کنید اما استفاده از آنها در مکالمه، به ویژه با سخنگویان بومی زبان انگلیسی، بهترین راه برای کسب اطمینان از کاربرد و تلفظ صحیح آن واژگان است.

·       هنگامی‌که واژه‌ها را در جمله‌ها به کار می‌برید، آنها را بهتر به خاطر خواهید آورد. بنابراین، همواره به دنبال فرصت­هایی باشید تا از کلماتی که یاد گرفته‌اید، در مکالمه استفاده کنید.

·       در هنگام مکالمه، به ویژه با سخنگویان بومی زبان انگلیسی، می­توانید بازخورد آن را دریافت کنید. اگر مطمئن نیستید که از کلمه درست استفاده می‌کنید، می‌توانید از افرادی که با آنها مکالمه می­کنید بخواهید که نظر خود را بیان کنند، و توضیح دهند که خود آنها واژه‌های بخصوص را چگونه به کار می‌برند.

 

نقاط ضعف:

·       پیدا کردن افرادی برای مکالمه همیشه آسان نیست. اگر شما در یک کشور انگلیسی­زبان زندگی نمی‌کنید، به سختی خواهید توانست سخنگویان بومی زبان انگلیسی را پیدا کنید، و این می‌تواند استفاده فعال شما از واژگان انگلیسی در مکالمه‌ها را با مشکل مواجه کند.

·       نیازمند فردی خواهید بود که چک کند که کلمات را به درستی به کار می‌برید یا خیر. برای مثال، اگر شما در مکالمه از واژه‌ای استفاده می‌کنید، اما مطمئن نیستید که آن را درست به کار برده‌اید، نیاز خواهید داشت که یک انگلیسی‌زبان آن را برای شما چک کند. البته، در صورتی که به انگلیسی‌زبان­ها دسترسی نداشته باشید، این کار می‌تواند مشکل باشد.

·       ممکن است کاربرد لغات جدید در صحبت با دیگران، شما را بترساند. هنگامی‌که به زبان دیگری سخن می‌گوییم، سعی می‌کنیم تنها از کلماتی که می­دانیم، استفاده کنیم، تا از بروز اشتباهات واضح جلوگیری کرده باشیم. متاسفانه، این ترس می‌تواند در توانایی و اعتماد به نفس شما در کاربرد کلمات جدید در مکالمه، تاثیر بگذارد.

 

نحوه استفاده موثر از روش کاربرد لغات در مکالمه:

اگر مایل به کاربرد لغات جدید انگلیسی زبان در مکالمه هستید، نیاز به آن دارید تا افراد انگلیسی‌زبان و یا زبان‌آموز را پیدا کرده، و با آنها تمرین کنید. اگر در یک کشور انگلیسی‌زبان زندگی نمی‌کنید، سعی کنید به دنبال گروه‌ها یا کلوپ­های مربوط به زبان انگلیسی بگردید. مثلا سایت Meetup یکی از سایت­هایی است که می‌توانید با کمک آن، به دنبال گروه‌های زبانی در منطقه خود بگردید.

یک راه دیگر، استفاده از درس­های مکالمه آنلاین (پولی) است که به صورت ویدیو چت انجام می­شود. بعضی از وب سایت‌ها مثل Live Lingua، Verbalplanet و italki، این گونه خدمات را ارائه می­دهند. هزینه این کلاس­ها، بسته به مواردی از جمله تعداد ساعت‌های تمرین، متفاوت خواهد بود.

همچنین، می­توانید یک دوست انگلیسی‌زبان به صورت آنلاین پیدا کنید، و یا وب سایتی را پیدا کنید که بتوانید در آن با دیگر زبان‌آموزان، در تماس باشید.

یکی از بهترین برنامه‌های یادگیری گروهی که می‌توانید در آن عضو شوید، وبسایت Toastmasters است. این گروه، در مناطق مختلف جهان گردهمایی‌هابی تشکیل می­دهند، و به افراد در یادگیری مکالمه کمک می‌کنند.

یک راه دیگر، مکالمه با دوستانی است که مثل شما در حال فراگیری زبان انگلیسی هستند. می‌توانید ساعتی را در هفته به مکالمه با همکلاسی‌ها و یا دیگر دوستان انگلیسی‌آموز خود، اختصاص دهید. بهتر است هر هفته، یک موضوع خاص را انتخاب کنید تا ناچار به کاربرد لغاتی جدیدی باشید.

سعی کنید گروهی از دوستان را که مایل به تمرین مکالمه انگلیسی با شما هستند، پیدا کنید.

همچنین، می­توانید با دیگر انگلیسی‌آموزان در فیس بوک صحبت کنید. بسیاری از صفحات فیس بوک، به انگلیسی‌آموزان اختصاص دارد. بعضی از این صفحات، توسط زبان‌آموزان و به منظور کمک و پشتیبانی از یکدیگر ساخته شده‌است، و در برخی دیگر، انگلیسی‌زبان­هایی حضور دارند که در یادگیری به اعضای گروه کمک می‌کنند. سعی کنید یکی از این گروه‌ها را پیدا کنید.

 

 

 

4- کاربرد لغات جدید در نوشتار

ثابت شده‌است که نوشتن لغات جدید، و یا استفاده از لغات جدید در نوشتار، تاثیر فراوانی در تثبیت آنها در حافظه دارد. اگر می‌خواهید کاربرد کلمات در نوشتار را تمرین کنید، شروع به نگارش یادداشت‌های روزانه (مثلا خاطرات روزانه) خود کنید، و سپس، در صورت امکان از افراد دیگر (ترجیحا انگلیسی‌زبانان) بخواهید که کاربرد صحیح لغات زبان انگلیسی در نوشته شما را چک کنند.

یک راه دیگر این است که وبلاگ انگلیسی داشته باشید. می‌توانید در وب سایت‌هایی مثل wordpress، به صورت رایگان یک وبلاگ باز کنید، و در مورد مطالب مورد علاقه خود، از مد گرفته تا موسیقی، حیوانات، و غیره، بنویسید.

وقتی که شروع به نگارش می‌کنید، احتمالا نیاز به آن خواهید داشت که در دیکشنری به دنبال کلماتی بگردید. وقتی در دیکشنری به دنبال معنای کلمات می­گردید، بسیاری از آنها را به خاطر خواهید سپرد. کاربرد آنها در وبلاگتان سبب می‌شود که در حافظه شما، پیش‌زمینه‌ای عالی برای آنها شکل گیرد، و آنها را دیرتر فراموش کنید. همچنین، خواهید دانست که چگونه از این کلمات در نگارش استفاده کنید.

می‌توانید قبل از اینکه شروع به نگارش پستی در وبلاگ کنید، لیستی از کلماتی را که مایل به استفاده از آنها در آن پست هستید، انتخاب کنید. استفاده از این کلمات در متن، به شما کمک می‌کند تا آنها را تمرین کرده، و به خاطر بسپارید.

سعی کنید مطالب وبلاگ را با دوستان خود، و نیز، با انگلیسی‌زبانان به اشتراک بگذارید، و از آنها بخواهید نظر خود را بیان کنند. این به شما کمک می‌کند که نسبت به کاربرد صحیح کلمات، اطمینان حاصل نمایید.

 

همچنین، وب سایت‌هایی در زمینه زبان‌آموزی وجود دارند (مثل سایت رایگان Lang-8) که می‌توانید در آنها، پست‌هایی (مثلاً در مورد خاطرات، سوال، داستان، و غیره) به زبان موردنظر خود (انگلیسی) بنویسید. پس از آن که مطلبی را پست کنید، انگلیسی‌زبانان مطلب شما را تصحیح خواهندکرد و بازخورد ارائه خواهند داد.

همچنین، می‌توانید یک pen pal یا دوست مکاتبه‌ای پیدا کنید، و به انگلیسی برای او نامه یا ایمیل بنویسید. بهتر است این فرد، یک انگلیسی‌زبان باشد که در حال یادگیری زبان مادری شماست. در این صورت، شما به او به انگلیسی، و او به شما، به زبان مادری شما (مثلا فارسی) نامه می­نویسد. در نتیجه، می‌توانید اشتباهات یکدیگر را تصحیح کنید، و همزمان به هم کمک کنید.

 

5- استفاده از دیکشنری تک ­زبانه

می‌توان گفت معتبرترین منبع برای یادگیری معنی واژگان، مراجعه به دیکشنری است.

اگر می‌خواهید از تلاش‌های خود در زمینه یادگیری، بیشترین بهره را ببرید، سعی کنید که به ترجمه کلمات به زبان مادری (مثل زبان فارسی) عادت نکنید. در عوض، سعی کنید معنای واژگان انگلیسی را با مراجعه به یک مرجع انگلیسی‌زبان پیدا کنید، و به جای ترجمه هر کلمه انگلیسی به یک کلمه فارسی، معنای کلمات انگلیسی را به زبان انگلیسی شرح دهید.

اگر فردی هستید که به روش‌های سنتی مطالعه علاقمند است، مراجعه به دیکشنری‌های مختلف می‌تواند برای شما جذاب باشد. اما امروزه، بسیاری از دیکشنری‌ها بر روی وبسایت‌ها قرار گرفته­اند و امکانات بیشتری، ارائه می­دهند.

اگر در وبسایت‌های دیکشنری مثل Vocabulary.com و Dictionary.com  جستجو کنید، انواعی از مطالب متنوع و مفید برای یادگیری لغات انگلیسی پیداخواهیدکرد. می‌توانید در سایت دیکشنری‌های انگلیسی، انواع اطلاعات مربوط به یک کلمه، مثلاً نوع کلمه از لحاظ اسم، صفت، فعل، و غیره  بودن، و یا قابل شمارش یا غیرقابل­شمارش بودن، همچنین، تلفظ صوتی کلمه، معانی مختلف آن، و ذکر مثال­هایی برای هر معنا، پیدا کنید. به علاوه، معمولا بازی‌های زبانی، وبلاگ­هایی درباره واژگان، و خبرنامه "واژه امروز" وجود دارد که در صورت عضویت در آن، هر روز یک واژه انگلیسی جدید به شما آموزش داده می­شود.

 

6- تجزیه کلمات

در بسیاری از مواقع، اگر شما واژه‌ها را به اجزای سازنده آنها تجزیه کنید، و به معنای قسمت‌های جداگانه آنها توجه کنید، به خاطر آوردن معنای کلمه، آسان­تر خواهد بود.

بسیاری از کلمات را می‌توان به اجزای تشکیل­دهنده آنها تجزیه کرد مثلا newspaper (news+paper)، spaceship (space+ship)، (doorbell (door+bell و ...

  یا برای مثال، واژه  dictionary، مشتق از واژه لاتین dictio به معنای "صحبت کردن" است. ما این را "ریشه" کلمه می­نامیم. از ریشه کلمه، به عنوان پایه‌ای برای ساخت کلمات متنوع استفاده می‌شود. وقتی که ریشه کلمه dictio را بدانید، می‌توانید آن را در دیگر کلمات نیز شناسایی کنید؛ مثلاً در: dictator، dictate ،contradict.

یادگیری معنای اجزای کلمه بسیار مفید است، زیرا با این روش، شما نه تنها با یک کلمه، بلکه با دیگر کلماتی که از این اجزا استفاده می­کنند، آشنا می‌شوید. همچنین، به خاطر آشنایی با یک جزء از کلمه، راحت‌تر می‌توانید معنی کلمات جدید را حدس بزنید.

البته، کلمات غیر از ریشه بخش‌های دیگری نیز دارند. مثلاً prefix (پیشوند)، قسمتی است که در اول بعضی از کلمات می­آید (مثل pre در predict ، prefer).

و suffix (پسوند) که در پایان کلمه می­آید (مثلا dom در freedom و kingdom).

بسیاری از دیکشنری‌ها، لغات را به اجزای سازنده آنها تجزیه می‌کنند، و در مورد آنها به شما اطلاعات می­دهند.

 

7- گروه­ بندی کلمات انگلیسی مشابه یا مرتبط

همان طور که اشاره شد، برای یادگیری لغات جدید بهتر است که بافت یا پیش‌زمینه‌ای برای آنها در نظر بگیرید. یکی از راه‌های انجام این کار، این است که واژه‌ها را بر اساس گروه‌هایی که در آن حضور دارند، به یاد بیاورید. مثلاً اگر شما واژه humongous به معنی بسیار بزرگ را شنیده‌اید، می­توانید آن را در گروهی تصور کنید که اعضای آن، به تدریج بزرگتر می­شوند: "large, huge, humongous"

یکی دیگر از راه‌های ایجاد این نوع از دسته بندی، این است که برای مثال، هنگامی‌که واژه‌ای را فرامی‌گیرید، اصطلاحاتی که از آن واژه استفاده می‌کنند، را نیز پیدا کنید.

پیداکردن کلمات مترادف یا متضاد با یک کلمه نیز، می­تواند از دیگر راه­های برقراری ارتباط بین واژگان باشد.

 

8- رمزگذاری و کدینگ

یکی از راه‌های پرطرفدار برای به خاطر سپردن لغات، این است که رمزهایی برای یادآوری آنها در نظر بگیرید. این تکنیک، ریشه در نوعی تصویرسازی ذهنی دارد. به عبارت دیگر، برای هر واژه، تصویری در ذهن ساخته می‌شود. مثلاً واژه prudent را در نظر بگیرید. این واژه، به معنای "دوراندیش و محتاط" است. از آنجایی که "prudent" شبیه president" (رئیس جمهور) به نظر می‌رسد، می‌توان یک رئیس‌جمهور محتاط و دوراندیش را به عنوان رمز یادآوری این واژه در نظر گرفت. به طوری که هر بار کلمه prudent را می‌شنویم، با یادآوری این تصویر ذهنی، معنا را نیز به خاطر آوریم.

 لغات زبان انگلیسی

برای آشنایی با کدینگ لغات انگلیسی کلیک کنید.

 

9- استفاده از فلش‌کارت

یکی از بهترین راهها برای یادگیری لغات زبان انگلیسی، استفاده از فلش‌کارت است. فلش‌کارت را می‌توانید به صورت آماده تهیه کنید، و یا خودتان آن را بسازید. برای تهیه فلش‌کارت، کافی است که بر یک روی تکه‌ای از کاغذ، واژه‌ای انگلیسی، و در پشت آن، معنای آن را بنویسید. می­توانید مثالی از کاربرد آن واژه در جمله را نیز،  ذکر کنید.

فلش‌کارت منبعی فوق­العاده برای یادگیری و حفظ واژگان محسوب می‌شود. چون با کمک آن می‌توانید به نحوی سریع و موثر، کلمات انگلیسی را بیاموزید. می‌توان بارها از فلش‌کارت‌ها استفاده کرد، و نوع دیجیتالی آنها نیز موجود می‌باشد.

 

نقاط قوت

·       تهیه فلش‌کارت آسان است. برای آنکه فلش‌کارت بسازید، تنها به ورقه‌های کاغذ یا مقوا، خودکار، و لیست واژگانی که نیازمند یادگیری آنها هستید، نیاز دارید. کار با فلش‌کارت دیجیتالی نیز بسیار آسان است.

·       استفاده از فلش‌کارت روشی تعاملی است، مخصوصاً اگر خودتان آنها را ساخته باشید، زیرا خودتان کلمه‌ای را که می‌خواهید روی کارت­ها می نویسید و نیز، خودتان با فلش‌کارت‌ها کار می‌کنید؛ یعنی عمیقا با آنها درگیر می‌شوید. بنابراین، می‌توانید بهتر بر معنای هر واژه، تمرکز کنید.

·       فلش‌کارت‌ها را به آسانی، می‌توان گسترش داد. اگر شما با واژه جدیدی برخورد کنید که مایل به یادگیری آن باشید، تنها کافیست یک فلش‌کارت جدید بسازید، و آن را به کارت‌های خود اضافه کنید.

·       انتخاب تصادفی از میان آنها آسان است. فلش‌کارت‌ها را می‌توان به آسانی، با یکدیگر ترکیب کرد و به صورت تصادفی، کارت­هایی را از میان آن بیرون کشید. بدین طریق، شما از اینکه واقعاً معنای کلمه‌ها را فرا گرفته‌اید، اطمینان حاصل می‌کنید.

 

نقاط ضعف:

·       تهیه فلش‌کارت، با وجود سادگی، وقت گیر است. بنابراین، باید یک زمان اضافه در نظر گرفت.

·       فلش‌کارت‌های کاغذی یا مقوایی حجم زیادی دارند، و فضای قابل ­توجهی را اشغال می‌کنند. بنابراین، حمل آنها به مکان­های مختلف آسان نیست. اگر مایل هستید که علاوه بر خانه، فلش‌کارت­های خود را در جاهای دیگر نیز مرور کنید، تنها بعضی از کارت‌ها را همراه ببرید، و نه همه آنها را (و یا آنکه برای بیرون از منزل، به روش‌های دیگری مثل تهیه لیست، که پیش از این ذکر شد، فکر کنید).

 

روش کار با فلش‌کارت:

۱- فلش‌کارت‌های خود را هر روز مرور کنید. به این صورت که ابتدا یکی از کارت­ها را بردارید، و با نگاه کردن به واژه‌ای که بر روی آن نوشته شده‌است، معنای آن را بگویید. سپس کارت را برگردانید و به معنای آن نگاه کنید. اگر معنای واژه را درست گفته‌اید، آن را در دسته‌ای با نام "آسان" در سمت چپ قرار دهید، و اگر معنای واژه را غلط گفته‌اید یا به خاطر نمی­آورید، کارت را برگردانید، و پس از دیدن معنای آن، آن را در دسته‌ای دیگر با عنوان " سخت" در سمت راست قرار دهید. پس از مرور تمام فلش‌کارت‌های خود، اکنون دو دسته دارید: دسته " آسان" در سمت چپ، و دسته "سخت" در سمت راست.


 لغات زبان انگلیسی

۲- اکنون دوباره دسته " سخت" را بردارید، و آنها را یکی یکی مرور کنید. در صورتی که معنای یک واژه را می­دانید، آن را در دسته " آسان ۲" قرار دهید، و آن را در سمت راست دسته " آسان" اول بگذارید. در صورتی هم که معنای واژه را نمی‌دانید، بعد از خواندن معنای آن، آن را دوباره در همان دسته "سخت" قرار دهید.

3- همچنان، به مرور کارت‌ها ادامه دهید. دسته سخت را آنقدر مرور کنید تا تنها ۴ یا ۵ کارت، در آن باقی بماند.

 لغات زبان انگلیسی

 

4- اکنون، دوباره دسته سخت را بردارید، و آنقدر با آن کار کنید تا معنای تمام واژگان آنرا به خاطر بیاورید.

 

۵- دسته " سخت" را با آن دسته " آسان" که در سمت چپ آن قرار دارد، ترکیب کنید. دوباره آنها را مرور کنید، و نسبت به این که معنای تمام واژگان مجموع این دو دسته را می‌دانید، اطمینان حاصل نمایید.

 لغات زبان انگلیسی


 

۶- اکنون این دسته را که مجموع دو دسته است، با دسته " آسان" بعدی که در سمت چپ آن، ترکب کنید، و کارت­ها را مرور کنید. به همین شکل، ادامه دهید تا زمانی که مطمئن باشید معنای تمام کارت‌های خود را می­دانید.

 

این روش، روش آبشاری نامیده می‌شود، و به شما کمک می‌کند تا واژه‌های سخت­تر را بیشتر مرور کنید.

 

البته به خاطر داشته باشید که فلش‌کارت دیجیتال نیز موجود است. مثلا می‌توانید با استفاده از برنامه Anki که یک نرم افزار رایگان قابل دانلود است، فلش‌کارت‌های دیجیتالی خود را بسازید، و یا فلش‌کارت‌های آماده (آپلودشده توسط کاربران) را دانلود کنید. با استفاده از این برنامه، می­توانید در روشی تقریبا مشابه با روش "آبشار"، که در بالا توضیح داده شد، به مرور واژگان مورد نظر خود بپردازید. در سایت Memrise نیز، می‌توانید انواعی از فلش‌کارت‌های آماده، دانلود کنید.

 

10- یادگیری لغات جدید با تماشای فیلم

فیلم­ها، برنامه‌های تلویزیونی، مصاحبه‌ها، و یا آوازها، نه تنها منبعی برای آشنایی با کلمات رایج هستند، بلکه به شما کمک می‌کنند تا لغات را حفظ کنید. زیرا در آنها، لغات همیشه با یک صحنه، یک شخص، و یا یک رویداد واقعی همراه است. بنابراین، سعی کنید فیلم­های انگلیسی (همراه با زیرنویس انگلیسی) ببینید، و سعی در درک معنی کلمات داشته باشید. اگر  در فیلم، عبارت یا جمله‌ای را می‌شنوید که آن را نمی­فهمید، آن را یادداشت کرده، و بعداً معنای آن را پیدا کنید.

یک فایده دیگر فیلم دیدن این است که وقتی که شما با یک فرد واقعی صحبت می‌کنید، ممکن است وقتی برای یادداشت کردن کلمات یا پیدا کردن معنی آنها نداشته باشید. اما وقتی که فیلم یا انواع ویدیوهای دیگر را تماشا می‌کنید، می‌توانید علاوه بر آن که از آنها لذت می‌برید، و خسته نمی‌شوید، در هر لحظه، آن را توقف کنید، و کلمه را یادداشت کرده، یا معنی آن را پیدا کنید.

با استمرار و تداوم در تماشای فیلم­های انگلیسی‌زبان، به مرور زمان، به یک لیست لغات شخصی دست پیدا می‌کنید که حاصل فیلم­هایی است که دیده‌اید.

 

11- انجام بازی­های زبانی

یکی از راه‌های خوب برای یادگیری لغات جدید، بازی‌های تخته‌ای انگلیسی مثل Scrabble، Boggle Dabble، Vocabador، Taboo و ... است. بازی‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانند به تقویت واژگان شما کمک کنند.

از آنجا که بازی سبب می‌شود یادگیری لذت بخش باشد، و پیش‌زمینه یا بافتی در مورد واژگان جدید در اختیار شما قرار گیرد، بنابراین راه خوبی برای یادگیری محسوب می‌شود. به عبارت دیگر، این راه سبب می‌شود که واژه‌ای که یاد می‌گیرید، برای شما یک معنای اضافه هم داشته باشد. مثلا ممکن است شکل استفاده از کلمه‌ای در طول بازی، در یاد شما بماند. همچنین، به یاد بیاورید که دوستتان به نحوه کاربرد آن کلمه، خندید، و یا اینکه فکر کردن به این کلمه در طول بازی، چقدر سخت بود. داشتن یک خاطره واقعی درمورد هر واژه، آن را به یادماندنی­تر می­کند.

 

12- خواندن کتاب های انگلیسی

مطالعه و کتابخوانی، یک راه عالی برای یاد گرفتن واژگان جدید است.

سعی کنید کتاب­هایی را انتخاب کنید که سطح آنها اندکی از سطح شما بالاتر باشد (دقت کنید اندکی بالاتر، و نه خیلی بالاتر). در این صورت، لغات بیشتری یاد خواهید گرفت. زیرا اگر کتابی را که در سطح خودتان است بخوانید،  ممکن است معنای همه واژگان را از پیش بدانید. اما اگر یک کتاب چالشی­تر را مطالعه کنید، نیاز به آن خواهید داشت که کلمات جدیدی را یاد بگیرید.

همچنین، می‌توانید از خواندن کتاب­های مخصوص یادگیری لغات بهره ببرید. اینها می‌توانند به شکل کتاب­های داستان، یا کتاب­های دارای متن­های ریدینگ و ... باشند.

 

13- شرکت در کوئیز

یکی دیگر از راه‌های خوب یادگیری لغات انگلیسی، پاسخ دادن به کوئیزها (آزمون­های کوتاه) می‌باشد.

برای بسیاری از افراد، حفظ کردن تنها کافی نیست، بلکه باید آنچه را که حفظ کرده­اند، انجام دهند؛ به عبارت دیگر، باید آن را امتحان دهند.

در مواقعی که از مطالعه فلش‌کارت‌ها و لیست‌ها خسته می‌شوید، کوئیزهای مربوط به لغات (vocabulary quizzes) راه خوبی برای ایجاد تنوع، و نیز، کسب اطمینان از به خاطرآودن معنای کلمه، و سنجش توانایی شما در فهم واژگان انگلیسی می‌باشد

بسیاری از کوییزهای انگلیسی به صورت آنلاین و رایگان موجود هستند. برخی از آنها حالت سنتی­تری دارند، و برخی دیگر، بیشتر شبیه به بازی هستند.

البته کوییز هم نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارد:

 

نقاط قوت:

·       با شرکت در کوئیزها، می‌توانید با آزمودن آنچه یاد گرفته‌اید، پیشرفت خود را در انگلیسی بسنجید. کوییزها به شما امکان می­دهند متوجه شوید که آیا واقعا معنای آن واژگان انگلیسی را که مطالعه کرده‌اید، می‌دانید، و می‌توانید آنها را به کار ببرید. اگر در یک کوئیز رد شوید، دقیقا خواهید دانست که روی کدام واژه‌ها باید بیشتر کار کنید.

·       بیشتر کوئیزهای آنلاین رایگان هستند. می‌توانید به صورت آنلاین، به صدها و بلکه هزاران کوییز جهت آزمودن سطح واژگان خود، دسترسی داشته باشید.

 

نقاط ضعف:

·       با کوئیز نمی‌توانید واژه‌ها را از صفر یاد بگیرید. بلکه باید اول واژه‌ای را یاد گرفته باشید و سپس، در مورد آنچه می­دانید، امتحان دهید. بنابراین، بهتر است که در ترکیب با دیگر روش‌های یادگیری، از کوئیز استفاده کنید،و آنچه را که آموخته‌اید، بسنجید.

·        بعضی از کوییزهای آنلاین، استاندارد نیستند. بنابراین، سعی کنید کوییزهایی را انتخاب کنید که حاوی کلماتی باشند که با آنها آشنا هستید، و نه کلمات بسیار ناشناخته یا عجیب.

 

نحوه کاربرد موثر کوئیز واژگان:

سعی کنید برای دسترسی به کوییزها، از سایت‌های معتبر مثل Quizlet، Cram، Merriam-Webster، Vocabtest و vocabulary.com استفاده کنید. در این سایت­ها، می‌توانید انواع سوالات را دریافت کنید. از پرکردن جای خالی گرفته، تا انتخاب درست یا غلط، انتخاب چندگزینه‌ای، و جورکردن و ... . سپس، نمره خود را مشاهده کنید.

همچنین، می‌توانید خودتان کوئیز بسازید. بهترین راه برای این کار، استفاده از فلش کارت است. مثلا ساده­ترین شکل آن، این است که به طور اتفاقی، یکی از فلش‌کارت‌ها را انتخاب کنید، و واژه‌ای را که بر روی آن می‌بینید، روی یک کاغذ بنویسید. سپس، بدون آنکه کارت را برگردانید، معنای آن را در مقابل کلمه بر روی کاغذ بنویسید. پس از آنکه به  تعداد مورد نظر این کار را تکرار کردید (مثلا پس از ۱۵ یا ۲۰ سوال)، می‌توانید کارت‌ها را برگردانید، و معنای آنها را بخوانید، و در نهایت، با توجه به مجموع جواب­ها، به خود نمره بدهید.

 

14- توجه به تفاوت بین گونه‌های مختلف انگلیسی

انواع گوناگونی از انگلیسی در سراسر جهان وجود دارد که معروف­ترین آنها، انگلیسی ‌آمریکایی و بریتانیایی است. با آنکه ممکن است این دو، یکسان به نظر برسند، اما تفاوت‌های جزئی بسیاری بین آنها وجود دارد.

اگر به تفاوت در کاربرد، تلفظ، یا معنای لغات در انگلیسی بریتانیایی و آمریکایی دقت کنید، آن کلمات به نظر شما، جالب­تر خواهند رسید، و بیشتر در خاطر شما خواهند ماند.

مثلاً واژه color، در انگلیسی بریتانیایی به صورت colour نوشته می‌شود. بریتانیایی‌ها بسیار از واژه‌های brilliant و cheers استفاده می‌کنند، اما آمریکایی‌ها ترجیح می­دهند که به جای brilliant، از cool، و به جای cheers، از عبارت see you، استفاده کنند.

همچنین، اگر بر سبک مشخصی از انگلیسی تمرکز کرده باشید (مثلاً بر انگلیسی بریتانیایی)، این روش برای شما مفید خواهد بود.

 

15- زیاد پرسیدن

سعی کنید تا حد امکان، سوال بپرسید، و هرگز از پرسش نترسید. مثلاً اگر کسی کلماتی به کار می‌برد که شما آنها را نمی­فهمید، بپرسید "What does that mean?"

بسیاری از افراد، در صورتی که بدانند شما در حال یادگیری انگلیسی هستید، به شما کمک خواهند کرد، و با ارائه تعریفی از آن واژه به انگلیسی، شما را در فهم معنای آن یاری خواهند داد.

 

۱۶- بر یادگیری کلمه‌های مفید تمرکز کنید

اگر می‌خواهید واژگان انگلیسی خود را به شکل موثری تقویت نمایید، بهتر است بر یادگیری لغاتی تمرکز کنید که دارای سه معیار اصلی باشند:

۱- ضرورت: در موقعیت‌های مختلف، کلماتی وجود دارند که نیاز به دانستن آنها قطعی است، و در غیر این صورت، مطلب را متوجه نخواهید شد. اگر هدف ویژه‌ای از یادگیری زبان انگلیسی دارید، و برای مثال، می‌خواهید در یک شرکت بازاریابی خارجی کار کنید، در این صورت نیازی به خواندن نمایشنامه‌های شکسپیر یا یادگیری کلمات مربوط به قرون وسطا ندارید، بلکه به کلمات کاربردی مربوط به حرفه خود، نیاز خواهید داشت. مثلاً اگر به باغبانی علاقمند باشید، باید واژه‌هایی مثل flowerbed (باغ گل) یا trowel (بیلچه) را بدانید، حتی اگر این کلمات در موقعیت‌های دیگر، چندان به کار نمی­روند. هرچه کلمه در حرفه شما کاربردی­تر باشد، آن را زودتر خواهید آموخت، و می‌توانید بیشتر از آن استفاده کنید.

۲- ربط/ علاقه شخصی: حتی وقتی دو نفر به یک زبان سخن می‌گویند، واژگان فردی آنها احتمالاً بسیار متفاوت خواهد بود. برای مثال، یک دکتر نسبت به یک نقاش، واژگان بیشتری در مورد آناتومی‌بدن انسان می‌داند، اما نقاش در مقایسه با دکتر، احتمالا کلمات بیشتری در مورد تکنیک­های هنری می‌داند. علت این امر آن است که ما تمایل داریم کلماتی را یاد بگیریم که با زندگی، شغل، و علایق ما مرتبط هستند. شما نیز در فراگیری زبان انگلیسی، باید همین کار را انجام دهید.

 

۳- بسامد: فارغ از آنکه شغل شما چیست، یا به چه کاری علاقمند هستید، کلمات بسیاری وجود دارد که دانستن آنها برای شما ضروری است. معمولا این کلمات، به فعالیت‌های رایج مثل "خوردن"، "خوابیدن" و "راه رفتن"، و یا کلمات دارای نقش دستوری مثل حرف اضافه (to, above, ...) و حرف تعریف (the, a) برمی‌گردند. این کلمات از یک زبان به زبان دیگر متفاوت است، اما شما می‌توانید لیست واژگان پربسامد (frequency lists) را برای بسیاری از زبان­ها، به صورت آنلاین پیدا کنید.

همچنین، برای مثال، می‌توانید بر یادگیری معنای اشیایی که هر روز می‌بینید، تمرکز کنید (مثل table, mirror و ...).

به طور کلی، در صورتی که تردید دارید که واژه‌های جدید را از چه منابعی پیدا کنید، می‌توانید منابع زیر را در نظر بگیرید. لیستی از واژگان را که معمولاً در منابع زیر می‌شنوید و معنی آن را نمی‌دانید، تهیه کنید، و سعی کنید آنها را یاد بگیرید:

۱- مکالمه روزمره (به ویژه اگر در محیط انگلیسی‌زبان زندگی می‌کنید)؛

۲- برنامه‌های تلویزیونی و فیلم­ها 

۳- یوتیوب 

۴- روزنامه‌ها 

۵- سایت‌ها 

۶- کتاب­ها و داستان­ها

 

۱۷- جمله سازی و داستان­سازی با کلمات جدید

بهترین راه برای به خاطر آوردن لغات زبان انگلیسی این است که لغاتی را که فرا می‌گیرید، در عمل به کارببرید. یک راه فوق العاده برای استفاده عملی از لغات، جمله سازی و داستان سازی است. می‌توانید با استفاده از واژگان جدید، یک داستان بسازید. داستان شما هرچه خنده­دارتر و عجیب تر باشد، احتمالاً بهتر در یاد شما خواهد ماند.

 

18- به کارکرد حا فظه توجه کنید

آنچه مانع از فراموش شدن مطالب می­شود، تکرار سیستماتیک است. طبق نظر کارشناسان، برای اینکه مطالب فراگرفته شده را فراموش نکنید، حتما باید در بازه زمانی یک روز، یک هفته و یک ماه پس از یادگیری، آنها را مرور کنید. بنابراین، در یادگیری لغات انگلیسی نیز، این مسئله را درنظر داشته باشید.

 

در پایان و پس از برشمردن مجموعه‌ای از روش‌های یادگیری لغات، باید بر چند نکته تاکید کنیم: فارغ از آن که شما چه روش یا روش‌هایی را برای یادگیری لغات زبان انگلیسی انتخاب می‌کنید، در صورتی که در آن روش استمرار و مداومت به خرج دهید، حتما نتیجه خواهید گرفت. هر روز، زمان مشخصی را به یادگیری اختصاص دهید. نقش تکرار در این جا کلیدی است. نه تنها واژه‌های جدید، بلکه واژه‌های قدیمی را نیز مرتباً تکرار کنید. همه روش‌ها با تکرار نتیجه­ بخش خواهند بود. همچنین، سعی کنید از روش‌هایی استفاده کنید که نقشه تعامل در آنها، پررنگ­تر باشد. به عبارت دیگر، هر چه این روش‌ها شما را بیشتر درگیر نماید و به فعالیت وادارد، بهتر است. مثلا وقتی واژه را از روی فلش‌کارت می‌خوانید، تنها به خواندن بسنده نکنید. تلفظ آنها را هم بشنوید، و خودتان نیز آن کلمات را با صدای بلند تلفظ کنید و یا بنویسید.

به علاوه، سعی کنید همواره، محیطی مساعد برای یادگیری ایجاد کنید، به ویژه، اگر در یک جامعه انگلیسی‌زبان، زندگی نمی‌کنید. در صورتی که بتوانید حال و هوای زبان انگلیسی را در اطراف خود ایجاد کنید، احتمالا بهتر جذب آن خواهید شد. مثلاً کتاب و مجلات انگلیسی بخرید؛ به آهنگ انگلیسی گوش دهید؛ و یا حتی غذاهای انگلیسی را امتحان کنید! 

در یک کلام، سعی کنید یادگیری زبان را در زندگی خود،  به یک عادت تبدیل کنید.




به اشتراک بگذارید :

پیشنهاد ویژه

تماس

پشتیبانی پشتیبانی

s) - Google Analytics -->