لیسنینگ زبان انگلیسی

لیسنینگ زبان انگلیسی مهارتی گوش نشین و چالش برانگیز

مهارت های چهارگانه زبان انگلیسی، در ارتباط نزدیکی با یکدیگر قرار دارند و تمرین در هر کدام از مهارت ها تا حدودی سایر مهارت هایتان را بالا می برد ولی شاید هیچ کدام به اندازه لیسنینگ زبان انگلیسی در افزایش دانش شما مؤثر نباشند. در لیسنینگ زبان، فهم زبانی و تلفظ تان هم خوب خواهد شد. شنیدن مدام عبارت های انگلیسی به شما کمک می کند متون را هم راحت تر بفهمید و به هنگام صحبت تلفظ صحیح کلمات را یاد گرفته باشید. همچنین برای نگارش متون انگلیسی هم همواره اصطلاحات و لغاتی را در ذهن خواهید داشت و به دلیل اینکه به هنگام یادگیری این عبارات و لغات را در متن یاد گرفته اید به درستی از آن ها استفاده خواهید کرد.

با این حال خیلی از کسانی که برای آزمون های زبان انگلیسی آماده می شوند از اینکه بخواهند در مهارت شنیداری مورد آزمایش قرار بگیرند نگران هستند. بسیاری از زبان آموزان با خواندن راحت ترند ولی وقتی نوبت به شنیدن می رسد گیج می شوند و با اینکه در سایر مهارت ها، تبحر خوبی دارند ولی در لیسنینگ زبان انگلیسی چندان پیشرفته نیستند. برای اینکه این بتوانید در یادگیری لیسنینگ هم موفق باشید راه کارهایی به شما ارائه خواهیم کرد.

1- سطح لیسنینگ زبان انگلیسی خود را مشخص کنید.

برای اینکه سطح لیسنینگ زبان تان را مشخص کنید، آزمون هایی وجود دارند. البته یک راه ساده هم وجود دارد. از اینترنت فایل های صوتی برای سطوح مختلف لیسنینگ را دانلود کنید، گوش کنید و اگر 60 تا 80 درصد یک موضوع را فهمیدید یعنی شما در این سطح قرار دارید.. پنج سطح برای لیسنینگ زبان انگلیسی وجود دارد:

لیسنینگ زبان انگلیسی

سطح مهارت لیسنینگ زبان انگلیسی تان را مشخص کنید. ممکن است شما با اصطلاحی آشنایی داشته باشید ولی آن اصطلاح در گفتار طور دیگری به نظر خواهد آمد.



    Beginner A1: در این سطح از لیسنینگ باید با لغات مصطلح و عبارات پایه ای آشنا باشید. موقعیت هایی که در آزمون سنجیده می شوند؛ آشنایی با افراد جدید، خرید و مکالمه های ساده در محل کار است.

    Pre- intermediate A2 : در این سطح از لیسنینگ زبان انگلیسی باید لغات رایج و عباراتی که در دیالوگ های کوتاه و واضح مطرح می شوند را متوجه شوید. در آزمون این سطح با توضیحات ساده افراد درباره یک وسیله یا موضوع، معرفی خودشان، دادن پیام و اطلاعات درباره موضوع خاصی سنجیده می شود.

  Intermediate B1: مهارت شنیداری در این سطح شامل گفتارهای معمول و واضح درباره فعالیت های روزمره و یا موقعیت های شغلی است. در امتحان با دیالوگ های تلفنی، گفتگو و دیدارهای دوستانه روبرو خواهید شد.

   Upper intermediate B2: لیسنینگ زبان انگلیسی برای سطح فوق پیشرفته موضوعاتی چون سخنرانی های دانشگاهی و گسترده حاوی ایده های درسی را در بر می گیرد. برای آزمایش توانایی در این سطح ارائه های اساتید در دانشگاه، سخنرانی هایی با موضوعات پیچیده و پخش های رادیویی انتخاب می شوند.

  Advanced C1: برای این سطح از لیسنینگ زبان انگلیسی موضوعات پیچیده و ناآشنا و مفاهیم انتزاعی مد نظر است. در آزمون چیزهایی مثل مصاحبه شغلی و سخنرانی و جلسات اداری و گفتگوهایی با موضوعات تخصصی انتخاب می شوند.

هر چند مهارت های چهارگانه زبان به یکدیگر وابسته اند ولی ممکن است شما در سطح متفاوتی از سایر مهارت هایتان قرار داشته باشید. دانستن لغات انگلیسی به شما کمک خواهد کرد که در سطح بالاتری قرار بگیرید. البته به یاد داشته باشید لزوما لغات همانطور که شما یاد گرفته اید در جمله تلفظ نخواهند شد بلکه بسته به شرایط و نوع جمله با چیز متفاوتی روبرو خواهید شد.

2- برای مهارت شنیداری خود زمان بگذارید.

بالا بردن مهارت لیسنینگ زبان انگلیسی یک کار زمان بر است. شما باید هر روز و روزی چند ساعت برای یادگیری لیسنینگ زمان بگذارید. باید انگلیسی را خوب گوش دهید، نه اینکه فقط بشنوید. نباید زود ناامید و خسته شوید. اگر می بینید که در ابتدا پیشرفت تان کند است کار را رها نکنید. برای اینکه به سطح قابل قبولی برسید از چند ماه تا یک سال وقت گذاشتن طبیعی است. به یاد داشته باشید که هیچ راه سریعی برای بالا بردن مهارت شنیداری وجود ندارد. هر چقدر زمان بیشتری برای لیسنینگ زبان انگلیسی بگذارید بیشتر یاد می گیرید.

لیسنینگ زبان انگلیسی

رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود، رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود

برای اینکه بتوانید زمان کافی برای لیسنینگ زبان بگذارید می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید.

-       روی گوشی تان فایل های صوتی لیسنینگ زبان انگلیسی بریزید. داستان­، آهنگ، مستند و پادکست. در این صورت هر جایی می توانید به آن ها گوش کنید.

-       با تولید پادکست ها، می توانید از قابلیت اپلیکیشن پادکست استفاده کنید و با دانلود آن در هر زمینه ای که دوست دارید، فایل صوتی دانلود کنید.

-       بعضی کارها هستند که احتیاج به تمرکز بالایی ندارند و شما می توانید به هنگام انجام دادن آن ها همزمان لیسنینگ زبان انگلیسی هم گوش کنید. مثلا به هنگام رانندگی، زمانی که برای نوبتتان در جایی منتظرید یا به هنگام کارهای خانه و در مترو و اتوبوس. البته این به معنای آن نیست که فقط یادگیری تان را به همین جا محدود کنید. گوش دادن مداوم به یادگیری لیسنینگ کمک می کند ولی همۀ آن نیست و شما باید زمانی را هم برای یادگیری پویا و با تمرکز و دقت بالا بگذارید.

-       از فیلم و سریال استفاده کنید. معمولا فیلم ها و سریال ها موضوعاتی دارند که در آن ها لغات بسیاری دربارۀ آن موضوع مطرح می شود. با دیدن فیلم و سریال در موضوعات مختلف هم اطلاعات لغات خود را بالا ببرید و هم مهارت شنیداری تان را تقویت کنید. و زمانی را که می خواهید تفریح کنید به یادگیری زبان اختصاص داده اید.

-       برای ابتدای کار خوب است، لیسنینگ زبان انگلیسی­ را در موضوعاتی دنبال کنید که به آن ها علاقه دارید پس از مدتی که مهارتتان بالاتر رفت موضوعات دیگر هم انتخاب کنید تا در همۀ ابعاد قوی شوید.

اگر در ابتدای یادگیری هستید و زمان کافی هم تا امتحان تان باقی مانده خوب است طوری عمل نکنید که از کار خسته شوید و آن را رها کنید. روزهای اول 15 دقیقه زمان برای لیسنینگ زبان کافی است و بعد به مرور به مقدار 2 تا 3 ساعت در روز برسانید.

نکته دیگر در یادگیری لیسنینگ زبان انگلیسی این است که از لهجه های مختلف انگلیسی استفاده کنید. فقط با یک لهجه تمرین نکنید. بهتر است روی همه لهجه ها تسلط داشته باشید در این صورت انواع مختلف تلفظ یک لغت را یاد گرفته اید و بیشتر به گوشتان آشنا خواهد بود.

لیسنینگ زبان انگلیسی

از زمان های مرده برای بالا بردن مهارت شنیداری استفاده کنید.


3- از شیوه های مختلف برای یادگیری لیسنینگ زبان انگلیسی استفاده کنید.

خود را محدود به یک شیوه یادگیری نکنید. راه های زیادی برای تقویت مهارت شنیداری وجود دارد. یکی از معمول ترین راه ها استفاده از فایل های صوتی است که در ادامه استفاده از آن را به بهترین صورت توضیح خواهیم داد ولی می توان از راه های دیگری هم استفاده کرد. برای مثال به کلاس های زبان بروید. حضور در کلاس به شما کمک می کند که در فضای باز و در کنار دیگران به یادگیری لیسنینگ زبان انگلیسی بپردازید. نویزهای مختلف در اطراف شما استرس تان برای آزمون را کمتر خواهد کرد و یاد می گیرید که همیشه در سکوت محض روی شنیدن تمرکز نکنید.

کلاس های مهارت شنیداری انواع مختلفی دارند. کلاس های جمعی راه خوبی برای تقویت مهارت اسپیکینگ هم هست. می توانید فعالیت تان را در طول کلاس ضبط کنید و دوباره در خانه گوش دهید. خوبی این روش این است که با پیدا کردن دوستانی که در هدف یادگیری لیسنینگ زبان انگلیسی با شما در یک سطح قرار دارند، شریکی برای درس خواندن پیدا می کنید. می توانید یک فایل صوتی را با هم گوش کنید و در فهم لغات به یکدیگر کمک کنید.

 در کلاس های دو نفره یا معلم و زبان آموز، با معلم ارتباط موثرتری برقرار می کنید و می توانید با پرسیدن قسمت هایی که متوجه نمی شوید از معلم کمک بگیرید. به intonation و stress لغات و جملات توجه کنید. بسیاری از کلمات وقتی در یک جمله قرار می گیرند با چسبیدن به لغات قبلی یا بعدی طور دیگری به نظر می رسند. توجه به این دو نکته به شما کمک خواهد کرد که موضوع متن را هم بهتر بفهمید. می توانید از معلم تان بخواهید تا با حالت های مختلف یک جمله را تکرار کند تا شما طرز قرائت های مختلف را بشنوید.

لیسنینگ زبان انگلیسی

از شیوه های مختلف برای یادگیری لیسنینگ زبان انگلیسی استفاده کنید.

4- چطور می توانید به شکلی پویا یادگیری لیسنینگ زبان انگلیسی داشته باشید.

یادگیری مهارت شنیداری به دو شکل پویا active و غیرفعال passive صورت می گیرد. در یادگیری غیرفعال مثل گوش دادن داستان و پادکست در هر شرایطی توضیح داده شد. در این قسمت راه هایی برای یادگیری پویا برایتان ارائه خواهد شد.

اول یک فایل صوتی انتخاب کنید که برایتان چالش برانگیز باشد. یعنی همۀ لغات آن را متوجه نشوید و سرعت آن هم حداقل معمولی باشد. در لیسنینگ زبان انگلیسی Fluency به معنی این نیست که شما همۀ لغات دیکشنری را بدانید بلکه دانست لغاتی که در اکثر مکاملات به کار می رود کافیست. برای دانستن لغات رایج در زبان انگلیسی کتاب های زیادی تألیف شده است. معمولا تعداد این لغات 2000 عدد است که شما با تهیه کتب آموزش لغات آن ها را یاد می گیرید.

به هنگام گوش دادن نت بردارید. به هنگام نت برداری از لیسنینگ زبان انگلیسی این نکات را به یاد داشته باشید:

-       موضوع محتوای صوتی را بنویسید.

-       اگر گفتگو یا مصاحبه است تعداد گویندگان را مشخص کنید و آن ها را با شماره یا در صورتی که اسمشان گفته می شود، با اسم یادداشت کنید.

-       موضوع کلی که هر گوینده درباره آن صحبت می کند را بنویسید.

-       در حین گوش دادن اگر لغتی را شنیدید که برایتان ناآشنا بود ولی به نظر می رسید که لغت مهمی است همانطور که شنیده اید یادداشت کنید تا بعدا آن را چک کنید. گاهی این لغت می تواند تغییر شکل داده همان لغاتی باشد که شما بلد هستید ولی در متن طور دیگری شنیده می شود.

-       توقع نداشته باشید که همه چیز را بفهمید و وقتی چیزی را نفهمیدید، هول نشوید و استرس نگیرید. خونسرد به بقیه موضوع گوش کنید.

-       بزرگترین اشتباه این است به در ذهنتان چیزی که می شنوید ترجمه کنید. ترجمه مهارتی جدا از مهارت استفاده از زبان انگلیسی است. وقتی شروع به ترجمه می کنید تمرکز خود را از دست خواهید داد.

-       روی لغات کلیدی تمرکز کنید. اگر لغتی مدام تکرار می شود و شما معنی آن را نمی فهمید به جای فکر کردن به آن لغت ببینید در متن در کنار چه کلمات و عباراتی قرار گرفته است به این ترتیب مفهوم کلی آن را خواهید فهمید.

لیسنینگ زبان انگلیسی

آرامش و خونسردی خود را به هنگام گوش دادن به متن حفظ کنید.

بعد از اینکه متن مورد نظر را گوش دادید و به سوالات مربوطه پاسخ دادید، حالا نوبت آن است که متن را یاد بگیرید:

-       چند بار به فایل صوتی گوش دهید. در طول هفته، چند روزی را به گوش دادن مجدد فایل صوتی اختصاص دهید تا کم کم همۀ عبارات برایتان روشن گردد.

-       از متن فایل صوتی استفاده کنید. بعد از اینکه خوب چند باری گوش کردید و هر چیزی که می توانستید تشخیص دادید نوبت این است که متن را ببینیند و لغت هایی را که نفهمیدید معلوم کنید. لغات جدید را یادداشت کنید و آن ها را در جملات به کار ببرید.

-       دوباره فایل صوتی را گوش کنید به intonation و stress ها هنگام بیان جملات دقت کنید.

-       دوباره بدون متن به فایل صوتی گوش دهید.

سایر مواردی که باید برای بالا بردن مهارت لیسنینگ زبان انگلیسی به آن ها توجه کنید:

·       برای یاد گرفتن صبور باشید.

·       از تمرین های متفاوتی استفاده کنید. مهارت های مختلفتان را در یادگیری درگیر کنید تا یادگیری بهتری داشته باشید.

·       معمولا بعد از رسیدن به سطح intermediate در لیسنینگ زبان انگلیسی، پیشرفت زبان آموزان کند می شود. این به دلیل آن است که در این مرحله شما بیشتر مباحث ساده را می فهمید و بیشتر هم به چیزهایی گوش می دهید که برایتان آشنا هستند. موضوع تان را عوض کنید و از اینکه متن های سخت و آکادمیک انتخاب کنید نترسید.

لیسنینگ زبان انگلیسی

برای بالا بردن مهارت شنیداری صبور باشید و زمان بگذارید.

نکته برای بالا بردن مهارت های دیگر:

·       وقتی جمله یا اصطلاح جالبی را شنیدید آن را بنویسید و در اسپیکینگ خود به کار ببرید.

لیسنینگ زبان انگلیسی مهارتی است که با هر بار گوش کردن و یادگیری و فهم بیشتر از متن ها به آن بیشتر علاقه­مند می شوید و دوست دارید که چیزهای بیشتری یاد بگیرید. لیسنینگ زبان انگلیسی شما را با فضای فرهنگی کشورهای انگلیسی زبان بیشتر آشنا می کند و برای همین است که سایر مهارت های یادگیری جذابیت بیشتری دارد. همچنین تنوع بیشتری برای یادگیری لیسنینگ زبان انگلیسی خواهید داشت.

 


به اشتراک بگذارید :

پیشنهاد ویژه

تماس

پشتیبانی پشتیبانی

s) - Google Analytics -->