مکالمه زبان انگلیسی

روش­های تقویت مکالمه انگلیسی

 

بسیاری از زبان‌آموزان، نکات گرامری را به خوبی فرا می‌گیرند، و از سطح واژگان قابل قبولی برخوردارند، اما در مکالمه زبان انگلیسی، به ویژه با انگلیسی‌زبانان، به مشکل برمی‌خورند. در واقع، تنها راه برای مهارت یافتن در مکالمه و گفتار روان، شنیدن و تمرین فراوان زبان انگلیسی است. در زیر، پیشنهادهایی برای تقویت مکالمه ارائه شده‌است:

 

 1-خود را در انگلیسی غرق کنید

برای تقویت توانایی صحبت کردن به انگلیسی یا همان مکالمه زبان انگلیسی  یکی از نکات کلیدی این است که خود را تا حد امکان، در معرض انگلیسی قرار دهید. به عبارت دیگر، باید بیشتر وقتتان در حال خواندن و یا شنیدن انگلیسی باشید. فراموش نکنید که شنیدن پایه گفتار است. این راه، موثرترین روش تقویت مکالمه انگلیسی می‌باشد. تبلت خود را همه جا ببرید؛ همیشه کتاب به همراه داشته باشید. حتما به داستان­های انگلیسی گوش دهید. همه اینها در یادگیری هرچه سریع­تر انگلیسی، به شما کمک خواهد کرد. تا حد امکان، خود را با انگلیسی احاطه کنید. فیلم انگلیسی ببینید. تماشای فیلم منبع خوبی برای تقویت مکالمه انگلیسی است. شما با تماشای یک فیلم، چیزهای زیادی یاد می‌گیرید: لغات جدید، ترکیب­های مفید، اصطلاحات زبان محاوره­ای، تلفظ و .... و می‌توانید آنها را در صحبت­های خود به کار ببرید.

 یک فیلم یا برنامه تلویزیونی را بارها و بارها ببینید. با این روش، بیشترین زبان‌آموزان متوجه می‌شوند که با هر بار تکرار، چیزهای بیشتری می­فهمند. این روش همچنین، به شما کمک می‌کند که با ریتم و آهنگ زبان انگلیسی آشنا شوید. پس از آن که صداهای زبان انگلیسی به اندازه کافی، برای شما آشنا شد، می­توانید از آنها تقلید کنید.

 2-به انگلیسی فکر کنید

اگر شما به زبان مادری خودتان فکر کنید و سپس سعی کنید به انگلیسی صحبت کنید، همیشه ناچار خواهید بود که در ذهنتان از زبان مادری به انگلیسی ترجمه نمایید، و ترجمه همیشه کار راحتی نیست! حتی افرادی که به دو یا چند زبان کاملا مسلط هستند، گاه در ترجمه بین این زبان­ها به مشکل برمی‌خورند. بنابراین، لازم است به انگلیسی فکرکنید. اگر شما می‌خواهید برای مثال، کلمه "سیب" را به زبان انگلیسی بگویید، احتمالاً اکنون به این صورت عمل می‌کنید که اول به زبان خودتان به کلمه سیب فکر می‌کنید، و سپس سعی می‌کنید که معادل صحیح انگلیسی را برای آن پیدا کنید. اما به جای این کار، سعی کنید تصویر یک سیب را در ذهنتان تصور کنید و سپس، به واژه انگلیسی apple فکر کنید.
تسلط واقعی به مکالمه انگلیسی، هنگامی اتفاق می‌افتد که شما از ترجمه ذهنی مکالمه دست بردارید.
 

3- تا حد امکان، مکالمه زبان انگلیسی را تمرین کنید

برای تمرین مکالمه، حالت ایده ­آل این است که تا آنجا که می‌توانید، با انگلیسی‌زبانان مکالمه کنید. اما در صورتی که در یک کشور انگلیسی‌زبان زندگی نمی‌کنید، پیدا کردن افرادی برای مکالمه، می‌تواند دشوار باشد. البته، اینترنت این مشکل را حل کرده‌است. همان­طور که در ادامه توضیح داده خواهد شد، می‌توانید در سایت­های مربوط به یادگیری زبان، دوستانی انگلیسی‌زبان پیدا کنید، و با آنها مکالمه زنده داشته باشید. آنها می‌توانند در تصحیح اشتباهات شما، به شما کمک کنند. البته اگر بدانید چطور بیشترین استفاده را از کمک آنها ببرید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. مثلاً بهتر است از آنها نخواهید که نکات گرامری را برای شما توضیح دهند، یا علت کاربرد ساختارهای خاص را بیان کنند. مطمئنا ما نیز نمی‌توانیم دلیل وجود بسیاری از ساختارهای زبان فارسی را توضیح دهیم. در عوض، از آنها بخواهید که معنای کلمات یا عبارت­ها را در جمله  برای شما توضیح دهند، یا اشتباهات شما را تصحیح کنند. 
 

4-به مکالمه ­های خود فکر کنید

پس از پایان مکالمه، لحظه ­ای به آن فکر کنید. مکالمه چطور پیش رفت؟ شما چقدر از آن را فهمیدید؟ در آن موضوع بخصوص، چه مقدار تسلط داشتید؟ آیا با کلمات ناشناخته‌ای مواجه شدید؟ فکر کردن و ارزیابی مکالمه به این طریق، اعتماد به نفس شما را برای مکالمه­ های بعدی تقویت خواهد کرد، و به شما نشان خواهد داد که بر روی چه چیزهایی باید بیشتر کار کنید.
 

5-با خودتان صحبت کنید

ایده‌آل آن است که برای تقویت مکالمه زبان انگلیسی، به طور مرتب با انگلیسی‌زبانان بومی یا حداقل، با آن دسته از دوستانتان که در حال یادگیری مکالمه انگلیسی هستند، تمرین مکالمه داشته باشید، و در مورد موضوعات مختلف صحبت کنید. اما در صورتی­که این امکان برای شما وجود ندارد، می‌توانید با خودتان صحبت کنید. سعی کنید افکار خود را با صدای بلند بر زبان آورید. این تمرین بسیار موثر است و حتی در صورتی که کسی را نداشته باشید که اشتباهات شما را تصحیح کند، صحبت کردن با صدای بلند به شما کمک خواهد کرد احساس راحتی بیشتری در مکالمه انگلیسی داشته باشید.
درصورتی که با خودتان صحبت کنید، تسلط بیشتری در بیان افکارتان به زبان انگلیسی پیدا می‌کنید. فایده تمرین تنهایی این است که فشار روانی کمی‌بر روی شما وجود دارد، و می‌توانید در کمال آرامش، به تمرین بپردازید.
درباره افراد مختلف، چیزها، و حتی مشکلاتی که دارید، صحبت کنید. اگر در طول روز به مشکلی برخوردید و یا ناراحتی داشتید، آن مشکل را بیان کنید و در مورد آن توضیح دهید. آنچه را که در حال انجام آن هستید، با صدای بلند بیان کنید. فرض کنید که میلیون­ها بیننده دارید که به صحبت شما گوش می‌دهند و به زندگی شما علاقمند هستند. حتی وقتی در حال انجام کارهای مختلف هستید، آن کارها را برای بینندگان خیالی خود به انگلیسی تعریف کنید. مثلا اگر در حال آشپزی هستید برای آنها توضیح دهید که چه کار می‌کنید. آیا این غذا را دوست دارید؟ علت دوست داشتن آن چیست؟ مثلا به انگلیسی بگویید: "الان دارم سیب زمینی سرخ می‌کنم. حالا می‌خواهم کمی نمک اضافه کنم، ...".
بر خلاف آنچه ممکن است تصور کنید، این نوع از تمرین مکالمه زبان انگلیسی سرگرم­کننده و موثر است و می‌توان آن را در مورد هزاران موضوع که شما به طور روزانه با آنها سر و کار دارید، پیاده کرد. شما خواهید دید که با این تمرین، واژگان زیادی را در هنگام نیاز، به خاطر خواهید آورد. همچنین، خواهید دانست که در چه مواردی اشکال دارید، و هنگام بیان چه ساختارهایی، به مشکل برمی‌خورید.
در صورتی که کلمه ای را به خاطر نمی­آورید، و ناچار هستید مکث کنید، سعی کنید آن مفهوم را با استفاده از کلمات دیگر بیان کنید. همچنین، می‌توانید بازی "به عبارت دیگر" را انجام دهید، و یک معنا را بارها و بارها، با استفاده از کلمات مختلف بیان کنید. مثلاً:
..."That building is decript. In other words, it's old. In other words, It's ancient 
 

6-در تمرین، مداومت داشته باشید

مطالعه و تمرین مکالمه زبان انگلیسی به مدت یک ساعت در هفته، برای پیشرفت واقعی کافی نیست. بهترین راه بهبود سریع انگلیسی این است که هر روز، حداقل دقایقی را به تمرین انگلیسی اختصاص دهید. اگر می‌خواهید به خوبی به انگلیسی صحبت کنید، باید آن را به بخشی جدانشدنی از زندگی روزانه خود تبدیل کنید.
 

7-تلفظ خود را تقویت کنید

شاید واژگان زیادی بدانید، اما اگر نتوانید آنها را به درستی تلفظ کنید، حرف شما درک نخواهد شد. از دیکشنری‌های آنلاین استفاده کنید. با کلیک بر روی علامت بلندگو، تلفظ کلمه را بشنوید، و آن را تمرین کنید.
نکته مهم دیگر، توجه به‌ استرس کلمات است. در انگلیسی، استرس در سطح کلمه و جمله وجود دارد. این بدان معنی است که وقتی به انگلیسی صحبت می‌کنید، باید برخی از کلمات و سیلاب­ها (صداها) را با تاکید بیشتری ادا کنید. دقت کنید که انگلیسی‌زبانان در هنگام سخن گفتن، استرس را در کجای کلمه یا جمله قرار می‌دهند. سعی کنید به همان صورت، جمله یا کلمه را تکرار کنید تا استرس گفتار شما درست باشد. این مسئله نه تنها در بهتر انگلیسی صحبت کردن به شما کمک می‌کند، بلکه سوءتفاهم ­ها را نیز کاهش می‌دهد. گاه، در اثر استرس اشتباه بر روی یک سیلاب، معنا کاملا تغییر می‌کند. مثلاً در کلمه address، در صورتی که‌ استرس بر سیلاب اول قرار گیرد (ADdress)، این کلمه به معنی مکان است، و در صورتی که بر روی سیلاب دوم واقع شود (adDRESS)، به معنای "مورد خطاب قرار دادن " می‌باشد.
یاد بگیرید که در شنیدن خود، به این تفاوت­ها توجه کنید
 

8-به انگلیسی صحیح گوش دهید

 هر چه بیشتر به گفتگوی انگلیسی‌زبانان گوش دهید، توانایی مکالمه شما بهتر تقویت می‌شود. این، راحت­ترین راه برای شنیدن انگلیسی صحیح است. اما لیسنینگ چطور می‌تواند مهارت مکالمه را تقویت کند؟ 
وقتی که برای مثال، شما از یک انگلیسی‌زبان می‌شنوید که می‌گوید we discussed the situation
، به طور ناخودآگاه، شیوه کاربرد درست فعل discuss را یاد می­گیرید. اگر به مقدار کافی، کاربرد آن را از انگلیسی‌زبانان بشنوید، خود شما نیز آن را به درستی به کار خواهید برد. مثلاً نخواهید گفت
."we discussed about the situation"
 
و بهترین بخش ماجرا این است که این مسئله به طور خودکار اتفاق خواهد افتاد، بدون آنکه در مورد آن فکر کنید.
بنابراین، می‌توانید به منظور بهبود مهارت مکالمه خود، از ویدیوهای انگلیسی یوتیوب یا برنامه‌های تلویزیونی استفاده کنید. بخش کوتاهی از یک ویدیو را انتخاب کنید، و آن را خط به خط تمرین کنید. بهتر است این ویدئو، مورد علاقه شما باشد. جمله به جمله مکث کنید، و سعی کنید با همان تن صدا، سرعت، و حتی لهجه، سخن گوینده را تکرار کنید. اگر متوجه بعضی کلمات نشدید، مهم نیست. مهم آن است که به حرف زدن ادامه دهید. سعی کنید دقیقا مثل گوینده صحبت کنید. هر چه بیشتر به انگلیسی صحیح گوش دهید، بهتر می‌توانید کاربرد آن را یاد بگیرید.
 

9-در هنگام شنیدن، به دنبال چیزی بیش از فهمیدن باشید

بیشتر زبان‌آموزان هنگامی‌که به سخنان یک انگلیسی‌زبان گوش می­دهند، بر فهمیدن معنای کلمات تمرکز می‌کنند. مطمئنا این مسئله بسیار مهم است اما شما می‌توانید با کمک شنیدن، چیزهایی بسیاری بیشتر یاد بگیرید. در هنگام شنیدن سخنان یک انگلیسی‌زبان، نه تنها به معنای کلمات، بلکه به نحوه بیان آن ها توسط آن فرد توجه کنید. دقت کنید که چه کلماتی در کنار هم می­آیند، و شکل محاوره­ای کلمات چگونه تغییر می‌کند.
سعی کنید به این جزئیات توجه کنید، و آنها را در گفتار خود به کار ببرید.
 

10-از تمرکز بیش از حد بر گرامر خودداری کنید

کلید یادگیری یک زبان، پیدا کردن نقطه تعادل بین مطالعه و تمرین است. روان صحبت کردن به انگلیسی و دانستن تمام جزئیات گرامری، دو چیز کاملاً متفاوت هستند. حتی انگلیسی‌زبانان نیز، ممکن است گاه دچار اشتباهات گرامری شوند
روانی گفتار به معنی توانایی برقراری ارتباط است. به همین دلیل، گاه بهتر است که خود را چندان درگیر گرامر نکنید و در عوض، بر انتقال پیام و ایده خود به دیگران، تمرکز کنید.
حتی وقتی با خودتان صحبت می‌کنید، هرچه بیشتر مکث کنید، و به ساختارهای گرامری مناسب فکر کنید، اعتماد به نفس کمتری خواهید داشت. سعی کنید خود را به چالش بگیرید که چند دقیقه بدون مکث صحبت کنید (غیر از مکث طبیعی بین کلمات). حداقل برای مدت چند دقیقه بدون مکث صحبت کنید. این بدان معنا است که همه جملات شما، از نظر گرامری درست نخواهند بود. هیچ مشکلی وجود ندارد. بیش از درست صحبت کردن، بر روان صحبت کردن تمرکز کنید، و توجه کنید که سخنان شما تاچه حد، قابل فهم است. می‌توانید به مرور زمان و با پیشرفت، ساختارهای گرامری مناسب‌تری را جایگزین ساختارهای قبلی کنید.
 

11-به جای یادگیری کلمات، بر یادگیری عبارت­ها و جمله ­ها تمرکز کنید

توانایی مکالمه انگلیسی به معنای توانایی بیان افکار و احساسات خود، و منتقل کردن آن‌ها به دیگران است. در نتیجه، هدف این است که شما جملات انگلیسی را بیان کنید، و نه کلمات جداگانه را. بنابراین، بهتر است از همان ابتدا، جملات و عبارت­ها را فرا بگیرید. ممکن است شما از لغات و گرامر صحیح آگاهی داشته باشید، اما علاوه بر آن، باید بدانید که یک انگلیسی‌زبان چگونه از آنها استفاده می‌کند. مثلا ممکن است شما بگویید "?How do you feel today"، در حالی که یک انگلیسی‌زبان در آن موقعیت می‌گوید"?How're you doing" یا "?what's up" بنابراین، یادگیری کلمات و عبارات برای طبیعی به نظر رسیدن صحبت شما بسیار مفید خواهد بود. البته، توجه داشته باشید که برخی از عبارات و جملات غیررسمی (informal) هستند، و ممکن است برای بعضی موقعیت­ها مناسب نباشند!
 

12-شکل­های مختلف یک کلمه را یاد بگیرید 

در صورتی که شکل‌های مختلف کلمات را فرا بگیرید، مکالمه برای شما آسان­تر خواهد بود. شما باید این کار را در هنگام فرا گرفتن لغات جدید، انجام دهید. برای مثال، اگر کلمه write را یاد گرفته ­اید، شکل‌های دیگر آن مثل wrote و written را نیز فرا بگیرید. در صورتی که بدانید در هر نوع از جمله، چگونه از شکل­های مناسبی یک کلمه‌ استفاده کنید، ناچار نخواهید بود که در هنگام مکالمه انگلیسی،  مکث کنید، و به شکل صحیح کلمه فکر کنید. بلکه در هنگام صحبت کردن، دقیقا خواهید دانست که چه موقع از هر شکل استفاده کنید.
 

13-به هم­آیندها توجه کنید 

هم­آیندها (collocations) کلماتی هستند که در گفتار و نوشتار به ترتیب خاصی در کنار هم می­آیند، و معنای خاصی را می رسانند. مثلا در فارسی، می‌گوییم "زمین خوردن" و نه "زمین گرفتن" یا "خوردن زمین". همچنین، می­گوییم "نان و پنیر"، و نه "پنیر و نان". بنابراین، در هنگام یادگیری انگلیسی، یک نکته مهم این است که به هم آیندهای انگلیسی توجه شود. مثلا در انگلیسی، معمولا heavy با rain می آید و می­گوییم heavy rain (و نه strong rain).
بنابراین، در هنگام شنیدن یا خواندن انگلیسی، دقت کنید که چه کلماتی معمولاً در کنار هم به کار می‌روند، و به همان صورت، آنها را در مکالمه به کار ببرید. (برای آموزش هم­آیندهای انگلیسی، کتابهای مفیدی نیز وجود دارد).
 

14-مثل کتاب درسی صحبت نکنید

فرق بین دو سطر زیر چیست؟
 ."Hello. How are you doing today? I hope you are doing well"
 "?Hey man. what's up? Everything good with you"
 
سطر اول چیزی است که ممکن است در یک کلاس یا از یک کتاب آموزش زبان انگلیسی یاد بگیریم؛ این راه صحیح احوالپرسی است، و گرامر آن کاملاً درست می‌باشد. مشکل این است که مردم معمولا این­قدر درست صحبت نمی‌کنند! سطر دوم به چیزی که ممکن است در واقعیت بشنوید، نزدیک‌تر است.
ممکن است قبلا در هنگام مطالعه کتاب­های آموزشی انگلیسی و یا تماشای فیلم­ های انگلیسی، متوجه این مسئله شده باشید. زبان مورد استفاده توسط افراد عادی همیشه به زبانی که در کلاس درس یا کتاب­های درسی فرا می­گیرید، شبیه نیست. زبانی که افراد در حالت غیررسمی ‌با یکدیگر به کار می‌برند، زبان محاوره­ای نام دارد که البته، آن هم دارای درجات مختلف است.
 

15-از دیکشنری مخصوص زبان عامیانه (Slang) استفاده کنید

در انگلیسی محاوره­ای، معنای بسیاری از کلمات متفاوت است، و یکی از بهترین راه‌ های یادگرفتن این معانی متفاوت، استفاده از دیکشنری‌های زبان عامیانه است. عبارات محاوره­ای برحسب سن و مکان می­توانند متفاوت باشند. در صورتی که هر بار که به یکی از این عبارت­ها بر می‌خورید، معنای آن را در دیکشنری Slang پیدا کنید، به درک مناسبی از انگلیسی محاوره‌ای دست خواهید یافت.
Dare Dictionary  و Online Slang Dictionary دو دیکشنری معروف آنلاین مختص زبان عامیانه هستند. Urban Dictionary نیز به زبان محاوره­ای اختصاص دارد، اما قابل ویرایش توسط کاربران است و بنابراین، ممکن است در مواردی چندان قابل­اعتماد نباشد، و یا عبارت­ها برای کاربرد مناسب نباشند.
 

16-از مزایای تکنولوژی غافل نشوید 

تکنولوژی زندگی ما را بسیار ساده­تر کرده‌است. یادگیری زبان نیز، از دیگر جنبه‌های زندگی مستثنا نیست. امروزه با استفاده از کامپیوتر، تلفن همراه، تبلت، و تلویزیون می‌توانید به روند یادگیری خود شتاب ببخشید، و کارهای موثرتری انجام دهید.
اما چطور می‌توانید از تکنولوژی اینترنت برای تمرین مکالمه‌ استفاده کنید؟
·       هنگام کار با گوگل، از گزینه ‌اسپیکینگ استفاده کنید. اگر میکروفون دارید، می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید، و ببینید که گوگل چگونه آنچه را که گفته ­اید، به متن تبدیل می‌کند. آیا آن را به درستی می فهمد؟
·       در وب سایت­هایی مثل My Language Exchange که به یادگیری زبان اختصاص دارد، یک دوست انگلیسی‌زبان پیدا کنید که مایل به یادگیری زبان شما باشد. این افراد در تقویت مکالمه می­توانند بسیار به شما کمک کنند.
·       عضویت در انجمن­های تخصصی یادگیری زبان انگلیسی در اینترنت (مثلا verbling) می‌تواند بسیار مفید باشد. این انجمن­ها معمولا دارای بخش­های اختصاصی مربوط به مهارت­های گوناگون زبانی از جمله مکالمه هستند. در این انجمن­ها، می­توانید علاوه بر شرکت در بحث­های انجمن، با انگلیسی‌زبانان و دیگر زبان‌آموزان به انگلیسی چت کنید. آنها در اصلاح اشتباهاتتان به شما کمک خواهند کرد.
همچنین، می‌توانید هرگونه سوال در مورد کاربرد زبان انگلیسی را در انجمن­های مربوطه مطرح کنید تا دیگر کاربران به آن پاسخ دهند.
·       می‌توانید با استفاده از وب سایت­های گوناگون به زبان انگلیسی، چت کنید. با آنکه تاثیر چت نوشتاری مثل گفتگوی صوتی نیست، اما به شما کمک می‌کند جملات مکالمه را بسازید، و بدون ابهام، ارتباط برقرار کنید، که به افزایش اعتماد به نفس شما خواهد انجامید.
·       در شبکه­های اجتماعی مثل فیس بوک و اینستاگرام، به کامنت­های کاربران انگلیسی‌زبان توجه کنید، و سعی کنید شیوه ­های گوناگون بیان آنها را یادبگیرید. حتی می‌توانید خودتان نیز نظرتان را بیان کنید یا وارد گفتگو شوید. (البته، به یاد داشته باشید که زبان در حالت آنلاین، اندکی متفاوت است. ممکن است برخی از کلماتی که در اینترنت می‌بینید، در مکالمه ­های واقعی قابل استفاده نباشد). در هر صورت، می­توانید عبارت­های محاوره­ای زیادی را در این بخش فرا بگیرید.
 

17-با صدای بلند بخوانید

خواندن یک متن با صدای بلند، راه خوبی برای تمرین گفتار است. این کار به شما فرصت می‌دهد تا بر تلفظ و سرعت تمرکز کنید، بی­آن که نگران قضاوت دیگران باشید. این تمرین را با متن­ هایی انجام دهید که می‌توانید آنها را بفهمید.
بسیار مهم است که صدای خود را در هنگام انگلیسی صحبت کردن بشنوید. در همین رابطه یک کار موثرتر می‌تواند این باشد که صدای خود را ضبط کنید. شنیدن صدای خودتان در حال صحبت کردن به انگلیسی، شما را متوجه چیزهایی خواهد کرد که به آنها توجه نمی‌کردید. شما در این حالت، ایرادهای گفتاری خودتان را خواهید شناخت (مثلا شاید شما خیلی سریع صحبت می­کنید، و یا بعضی کلمات را واضح بیان نمی­کنید).
 

18-جلوی آیینه صحبت­ کنید

هرگاه فرصت دارید، چند دقیقه در جلوی آیینه بایستید، و به انگلیسی صحبت کنید. یک موضوع را انتخاب کنید، دو یا سه دقیقه زمان تعیین کنید، و صحبت را آغاز کنید. فایده این تمرین این است که می‌توانید دهان، صورت، و زبان بدن خود را در هنگام صحبت کردن به انگلیسی ببینید. این کار سبب می‌شود که در هنگام مکالمه، راحتی بیشتری حس کنید.
آن دو یا سه دقیقه را به طور کامل صحبت کنید، و مکث نکنید. در صورتی که واژه مورد نیازتان را به یاد نمی­آورید، مفهوم را با کلمات دیگر بیان کنید. می‌توانید بعد از سپری شدن آن چند دقیقه، کلمه مورد نظرتان را پیدا کنید. این تمرین، تقویت­کننده اعتماد به نفس شما در اسپیکینگ می‌باشد.
 

19-رمان انگلیسی بخوانید

ممکن است این توصیه برای شما عجیب باشد. خواندن رمان انگلیسی چگونه می‌تواند باعث بهبود توانایی مکالمه شما شود؟ پاسخ روشن است. برای آنکه بتوانید به خوبی به انگلیسی صحبت کنید، همواره باید نکات جدید بیاموزید. به ویژه، لغات و عباراتی که در انگلیسی گفتاری به کار می­رود. خواندن رمان یکی از راه­ های یادگیری این کلمات و عبارت­ها است هنگامی‌که رمان می‌خوانید، مخصوصاً به دیالوگ بین شخصیت­ها توجه کنید. این دیالوگ­ها پر از عبارات محاوره‌ای و اصطلاح هستند، و این دقیقا چیزی است که در زبان گفتاری، فراوان یافت می‌شود. اما در صورتی که خواندن رمان برای شما سخت است، رمان­هایی را انتخاب کنید که با سطح شما متناسب باشند. همچنین، رمان­هایی که برای گروه سنی نوجوانان نوشته می‌شوند، معمولاً شامل کلمات و عبارات ساده­تری هستند و می‌توانند برای شما مناسب باشند. یک راه دیگر این است که رمان­ هایی را مطالعه کنید که اقتباس سینمایی از آنها ساخته شده‌ است. بدین منظور، می‌توانید ابتدا فیلم را تماشا کنید تا با داستان فیلم آشنا شوید. پس از آن، خواندن رمان و دنبال کردن داستان، و تصور رویدادهای آن، برای شما راحت­تر خواهد بود.
 

20-برای موقعیت­های مختلف سناریو بنویسید

اگر مکالمه برای شما ترسناک است، می‌توانید برای آن آماده شوید. سناریو متشکل از دیالوگی است که بازیگران بر زبان می‌آورند. این کار می‌تواند در هنگام صحبت کردن با دیگران، اعتماد به نفس بیشتری به شما بدهد. تمام آنچه باید انجام دهید، این است که یک موقعیت را انتخاب کنید، و چیزهای مختلفی را که ممکن است در آن موقعیت ویژه، به بیان آنها نیاز داشته باشید، بنویسید. برای مثال، فرض کنید قرار است در یک کشور خارجی، با دوستانتان به رستوران ‌بروید. می‌توانید با نوشتن سناریو، خود را از قبل برای آن آماده کنید. مثلاً بعضی عبارت­های مفید در یک رستوران، می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
?what do you recommend
I'll have the 
?Can I have some more time to decide, please
.I'll have what she's having
مثال­های بالا جملاتی هستند که ممکن است به گارسون بگویید. اما در هنگام صحبت کردن با دوستانتان، چه می‌خواهید بگویید؟ پس، در آن مورد نیز، جملاتی بنویسید. یا برای مثال، فرض کنید می­خواهید به مطب دکتر بروید. پیش از ملاقات، لغات مربوط به بیماری خود، و برخی جملات عمومی را که احتمالاً به آنها نیاز خواهید داشت، پیدا کنید. پیش از رفتن به بانک و موقعیت­های دیگر نیز، از همین تکنیک استفاده کنید. پیش از رفتن به مکانی که باید در آنجا انگلیسی صحبت کنید، چیزی را که ممکن است بگویید، تمرین کنید. در این صورت، احساس تسلط بیشتری خواهید داشت.
 

21-یک داستان را به انگلیسی بیان کنید

یک روش سرگرم­کننده برای آزمودن گفتار انگلیسی این است که داستانی را که به خوبی می‌دانید انتخاب کنید (این داستان می‌تواند ماجرای فیلم مورد علاقه شما باشد که قبلاً دیده­ اید) و آن را به انگلیسی بیان کنید. به خاطر داشته باشید که در حال گفتن این داستان، تا آنجا که می‌توانید، به انگلیسی فکر کنید، و بیشتر بر روان بودن گفتار خود تمرکز کنید، تا درست بودن آن از نظر گرامر. هر جمله را برای خودتان، با صدای بلند تلفظ کنید.
 

22-از اشتباه نترسید

برای کمک به یادگیری بهتر، باید بتوانید آرامش خود را حفظ کنید، و نگران این نباشید که حرف زدن شما چگونه به نظر خواهد رسید. اگر در جایی گیر کردید، نفس عمیق بکشید و دوباره شروع کنید. اگر لازم است آهسته ­تر صحبت کنید، و یا مکث کنید و به جمله بعدی خود فکر کنید. به طور خلاصه، آنچه را که برای آرامش بیشتر لازم است، انجام دهید.
گاه، رعایت­کردن تمام قواعد گرامری و نکات مربوط به معنای کلمات در یک جمله، می‌تواند مشکل باشد.  بنابراین ممکن است اشتباه کنید. در روند یادگیری زبان، اشتباه کردن کاملاً طبیعی است. اجازه ندهید که ترس از اشتباه، شما را از حرف زدن بازدارد. حتی اگر فکر می‌کنید که چیزی را اشتباه می‌گویید، به صحبت کردن ادامه دهید. بیشتر مواقع، افراد می­فهمند که منظور شما چیست. علاوه بر آن، هر چه بیشتر صحبت کنید، صحبت کردن برای شما راحت­تر، و در نتیجه، اشتباهات شما کمتر می‌شود.
 
 

23-به خاطر داشته باشید که در بسیاری از مواقع، پاسخ در خود سوال نهفته‌ است 

وقتی کسی از شما سوالی به انگلیسی می­پرسد، به دقت گوش دهید تا بتوانید به آن پاسخ مناسب دهید. بسیاری مواقع، سوالات انگلیسی مثل آینه هستند:
.Does he .....?  Yes, he does
.Can she .....?  Yes, she can
.Is it .....? Yes, it is
اگر کسی از شما سوالی می پرسد که مطمئن نیستید چگونه به آن پاسخ دهید، اول به کلمات به کاررفته در سوال، فکر کنید. احتمالا گوینده سوال، بیشتر کلماتی را که برای پاسختان به آنها نیاز دارید، بر زبان آورده‌است!
 

24-به موضوعات مورد علاقه خود توجه کنید

مکالمه انگلیسی تنها به معنای یادگیری کلمات نیست، بلکه توانایی انجام یک گفتگو را در بر می‌گیرد. معنای آن این است که باید بتوانید به گفتگو ادامه دهید. همه ما اگر شخصا به موضوعی علاقمند باشیم، بهتر می­توانیم در مورد آن سخن بگوییم. در گفتگو به یک زبان دیگر نیز، همین مساله صادق است. درباره موضوعاتی که به آنها علاقمند هستید، به انگلیسی مطالعه کنید یا ترجمه انگلیسی لغات مهم مربوط به آن موضوع را یادبگیرید. در این صورت، حرف­های بیشتری برای گفتن خواهید داشت. مثلاً اگر به سینما علاقه دارید، مطالعه خبرها و مقالات انگلیسی مرتبط با سینما در اینترنت سبب می‌شود که بهتر بتوانید به انگلیسی در مورد سینما صحبت کنید. یک راه دیگر این است که وبلاگ یا صفحات متعلق به افراد مربوط به آن موضوع را دنبال کنید، و ببینید که انگلیسی‌زبانان، مثلاً در قسمت نظرات، چگونه در مورد آن موضوع، صحبت می‌کنند.
 

25-خواندن آهنگ انگلیسی مورد علاقه 

خواندن همراه با آهنگ انگلیسی مورد علاقه­تان، به شما کمک خواهد کرد که تسلط بیشتری در گفتار پیدا کنیم. متن انگلیسی ترانه مورد نظر خود را پیداکنید، و همراه با خواننده، آن را بخوانید. این راهی بسیار مفید در تقویت توانایی صحبت کردن به انگلیسی می‌باشد.
وقتی که می­توانید همراه با یک خواننده مورد علاقه خود به انگلیسی بخوانید، قدم بعدی این خواهد بود که یک کار سخت­تر را امتحان کنید: موسیقی رپ! موسیقی رپ برای انگلیسی تمرین کردن عالی است. زیرا بیشتر جملات، جملات عادی گفتاری هستند. البته رپر به آنها ریتم می‌دهد، و آنها را با سرعت بیشتری می‌خواند. ممکن است برخی از کلمات برای شما بی­معنا باشد، اما اگر در هر حال، بتوانید همراه با رپر ادامه دهید، در مسیر تقویت توانایی‌های گفتاری خود قدم برمی‌دارید.
 
 

26- ترکیبات "زبان پیچان" را امتحان کنید 

ترکیبات زبان پیچان (tongue twisters) مجموعه ­ای از کلمات هستند که سریع گفتن آنها سخت است. یک نمونه از آن این جمله ‌است:
.She sells sea shells on a sea shore
این جمله را چند بار تکرار کنید. می‌بینید که ساده نیست! این گونه بازی‌ها به شما کمک می‌کنند که زبانتان جایگیری مناسبی در دهان پیدا کند، و حتی می‌توانند به بهبود تلفظ شما کمک کنند. ("قوری گل­قرمز" مثالی از یک زبان پیچان فارسی است).
 

27-در هنگام مکالمه زبان انگلیسی، به شنیدن نیز توجه کنید

هنگامی‌که با یک انگلیسی‌زبان یا یکی از دوستان خود مکالمه تمرین می‌کنید، همیشه به خاطر داشته باشید که بین شنیدن و گفتن تعادل برقرار کنید. می‌توانید از قبل، سوالاتی در ذهن داشته باشید تا شما هم از طرف مقابل، پرسش­هایی مطرح کنید. همچنین، اگر طرف مقابل سوالی می­پرسد و شما به آن پاسخ می‌دهید، می‌توانید با گفتن عباراتی مثل ?what do you think و what about you? همین سوال را از او بپرسید.
 

28- بر یادگیری آنچه که بیشتر می‌گویید، تمرکز کنید 

زمانی را صرف فکرکردن به این کنید که چگونه به زبان مادری خود  صحبت می‌کنید و کدام عبارت­ها و کلمات را بیشتر به کار می‌برید. سپس، یاد بگیرید که آن عبارت­ها و کلمات مفاهیمات را چگونه باید به انگلیسی بیان کنید. در این صورت، می­توانید در این موارد، به خوبی به انگلیسی صحبت کنید.


به اشتراک بگذارید :

پیشنهاد ویژه

تماس

پشتیبانی پشتیبانی

s) - Google Analytics -->